Allergi test

Till och från under mitt liv så har jag fått eksem lite här och där, och under graviditeten blossade eksem upp på ögonlocken och i armvecket.
Jag fick salvor på VC som hjälpte för stunden, men så fort jag slutat med dem och eksemen försvunnit, så blossade dem upp igen.
Sista besöket på VC fick jag remiss till hud där jag i veckan gjort epikutantest. Dvs, små runda plattor med ett ämne i som tejpas fast på ryggen för att sitta där några dagar, sedan tas bort och se om man reagerat på något av ämnena.

På mig satte läkaren ett bastest, med basämnen som testar tex gummi.
I onsdags kväll togs plattorna bort och ett av ställena hade fått en kraftig reaktion. 
Igår, torsdag var jag på avläsning av testerna, och det visade på Nickel allergi. 


Skönt att veta vad eksemen kommer ifrån så jag kan undvika att få eksem i framtiden. 
Bland annat finns det ofta nickel i smink, så därför gjorde vi ett ytterligare epikutantest (lapptest) med mitt smink jag hade med mig, som ska läsas av när jag ska på återbesök för att läsa av de allra första återigen, då det tydligen kan bli senare reaktioner också. 

Än känner jag inte av/ser ingen rodnad eller liknande på de äldsta test ställena på ryggen, och det känns skönt.

Idag ska jag rensa bort alla mina smycken som jag får reaktion på, och mest snopet var att jag trodde nickel endast fans i oäkta smycken, men tydligen är det utfyllnads material och gör de lättare att hantera vid tillverkning om nickel tillsätts, och därav även i de örhängen i silver som jag brukar använda, och finns tydligen i mycket smycken som understiger 18 karat guld.

Jag ska kika efter nytt smink som är nickelfritt, men först ska jag kontakta tjejen på skönhetssalongen som gjort mina volym fransar förr, för att fråga om de är nickelfritt. I sådana fall blir det volym fransar snart igen. Jag hoppas innerligt att det är nickelfritt!

/Hjärtslag ♡

Kommentarer:

1 Therese:

Kan kolla på apoteket deras smink är något allergi vänligare använder bla apoliva och idun ögonskugga, eyeliner och mascara eftersom det kliar av andra märken. Men vet inte om de är nickelfria

Svar: Tack för tipset! :) Idun ögonskuggor har jag men slutat ambdp jag reagerade, dock vet jag inte om det var just den, men fått som tips av min läkare att lätt gnida in den produkt jah vill testa i armvecket varje dag i två veckor för att se om jag reagerar. Detta ska jag nog testa med de mesta sminket jag har för att undvika testa det i ansiktet :)
Hjärtslag

Kommentera här: